dinsdag 19 november 2013

De dag dat John Kennedy vermoord werd: herinnering van Rie Minderhout-Krook

Herinnering aan de moord op John Fitzgerald  Kennedy van mijn moeder, Rie Minderhout-Krook.

We waren een jong gezin en woonden in Middelburg. De moeder van mijn mijn echtgenoot woonde naast ons en mijn man was zeevarend dus niet vaak thuis.  Nu ging mijn zwager in Amsterdam trouwen op de 22te november 1963 en aangezien dat net op de dag was voordat mijn man weer op reis moest gingen hij en oma met vrienden van het bruidspaar naar Amsterdam om het huwelijk bij te wonen.  Zelf kon ik niet mee omdat ik enkele weken daarvoor bevallen was .  Vanwege de afstand bleef oma een nachtje over.  

Toen ze de 22ste ’s avonds thuis kwam  kreeg ik het verslag van het huwelijk en de groeten van mijn echtgenoot die vandaar op de boot gestapt was voor een lange reis naar de West.  Toen we uitgepraat waren en oma op weg naar bed ging zette ik nog even de radio aan en hoorde tot mijn verbijstering  het nieuws van de moord op Kennedy.  Ik liep haar achterna en samen hebben we de verslagen en commentaren aangehoord.  De volgende dag was het het middelpunt van de gesprekken, zoals dat wel overal geweest zal zijn.

Mijn oudste zoon Wim, toen 4 jaar, was erg geïnteresseerd in het verhaal en had allerlei vragen. “Gaat-ie nou  naar de hemel?  Komt onze Lieve Heer hem ’s nachts halen?  Is de man die schoot dezelfde als die  in ‘Wedstrijdstorie”?   (Westside Story was toen  “hot”)   Ach, het lijkt nog zo kort geleden maar hoeveel Wedstrijdstories  hebben er door de jaren heen helaas nog meer plaatsgevonden…

Tot zover mijn herinnering aan de moord op Kennedy.

 
Rie Minderhout-Krook


 

2 opmerkingen:

  1. Leuke JFK stukjes Willem. Hoewel 'leuk' niet echt het gepaste woord is. Ik post vrijdag mijn eigenste Kennedy-moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je geen zin meer om je in De Leunstoel te persen?

    BeantwoordenVerwijderen